Graveyard of the sacrifice

Graveyard of the sacrifice is a game about reconstruction and the duty of remembrance after World War Two. It originally played in May 2015 with 16 students, and will be expanded for up to 30 students in 2016.

In 1951, a group of students is selected to visit the memorial of Mont Valerien as it is being built. They were children at the time the war took place, and come from very different countries which were enemies during the war. Now, as the European community is trying to organize peace, can they learn to talk about the events of the war among themselves?


Clément, one of the students, did a documentary on the game, cleverly parodying the style of the 1950s French news (English subtitles available)




The game played in three two-hours segments. Between each session, the students were encouraged to research additional information



- the visit to the memorial, which was done by the students out of character 


- the distribution and preparation of characters, followed by workshops about personal relations, the ideological background in the context, the living experience of civilian populations during World War II.

- the game proper, which was set during a picnic in a nearby area, which ended by 20 minutes of derolling and discussion with the students


I played as Ms Greene, the handler of the group which conducted interviews for the Council of Europe, a pretext to let me engage the students in conversation when needed.




The students then had to write a feedback from their character's point of view, confronting each other's opinions as they did. This process is the participatory storytelling phase: by exchanging about the experience, the students create a reconstruction of the events and a common narrative of the game.

You may read some of the students' written essays on the game in this file




Feedback from the game was highly positive, the game being saluted at the end-of-term meeting, and 75% of the students quoting roleplaying as one of their favorite activities of the year.

An article about the game's design process will be published in the Game Wrap magazine, New England Interactive Press (upcoming April 2016)






Graveyard of the sacrifice est un jeu sur la reconstruction et le devoir de mémoire après la Seconde guerre mondiale. Il fut créé pour la première fois en mai 2015 avec 16 élèves, et sera étendu à 30 joueurs en 2016.
En 1951, un groupe de jeunes étudiants est sélectionné pour visiter le mémorial du Mont Valérien au début de sa construction. C'étaient dans enfants à l'époque de la guerre, et ils viennent de pays très différents dont certains étaient ennemis pendant la guerre. Désormais, alors que la communauté européenne essaie d'organiser la paix, peuvent-ils apprendre à discuter des événements de la guerre entre eux?
Le jeu se déroule en 3 segments de 2 heures. Entre chaque session, les élèves sont encouragés à aller approfondir leurs recherches.
- Visite du mémorial en dehors du jeu
- Distribution et préparation des personnages, suivie d'ateliers sur leurs relations personnelles, le contexte idéologique, l'expérience vécue par les civils au cours de la Seconde Guerre monidale
- Le jeu en tant que tel, qui se déroule durant un pique-nique non loin du lycée, achevé par 20 minutes de sortie de jeu et discussion avec les élèves
Je jouais le rôle de Ms Greene, accompagnante du groupe, qui menait des entretiens avec chaque élève pour le Conseil de l'Europe, un prétexte pour pousser les étudiants à poursuivre la conversation si nécessaire.
Les élèves devaient ensuite écrire un compte-rendu du point de vue de leur personnage, en confrontant leurs opinions en même temps. Ce processus est une phase d'écriture participative: en partageant leurs expérience, les élèves peuvent reconstituer les événements et créer une narration commune.
Vous pourrez lire certains écrits des élèves dans ce dossier en ligne
Les retours sur le jeu ont été largement positifs, le jeu étant salué au cours du conseil de fin de trimestre, et 75% des élèves ont cité le jeu de rôle comme l'une de leurs activités préférées de l'année.
Un article sur le processus de création du jeu est en cours de publication pour le magazine Game Wrap au New England Interective Press

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